27.04.2020 - Temat dnia: „G jak globus”
Tematyka tygodnia 27.04-30.04.2020: „Życie na naszej planecie”
27.04.2020 – Temat: „G jak globus”
1. Czynności higieniczne, porządkowe i samoobsługowe:
- przypominajcie dzieciom o dokładnym myciu rąk przed posiłkami czy po załatwieniu potrzeb fizjologicznych oraz o dokładnym myciu zębów;
- zwracajcie uwagę na prawidłowe siedzenie dziecka przy stole podczas rysowania, jedzenia oraz innych czynności;
- zwracajcie uwagę na prawidłowe trzymanie narzędzi pisarskich i sztućców przez dziecko;
- wymagajcie od dzieci samodzielnego porządkowania miejsca zabawy i nauki; dziecko po zabawie powinno posprzątać po sobie – odłożyć kredki, klocki, samochody, lalki, itp.
- zwracajcie uwagę na kulturę osobistą oraz używanie słów grzecznościowych;
- ćwiczcie z dzieckiem samodzielne ubieranie się.
2. „Kosmita Ubu poznaje naszą planetę” - oglądanie filmu edukacyjnego, rozmowa.
Dziecko ogląda film edukacyjny. Po jego obejrzeniu rodzic zadaje pytania związane z treścią filmu.
https://www.youtube.com/watch?v=Pp_zeQXXaY8
3. „Na Ziemi zostaje...” - zabawa muzyczno-ruchowa.
Dziecko naśladuje prowadzącą – podczas trwania muzyki, dziecko tańczy, podczas przerwy dotyka Ziemi-podłogi wskazanymi częściami ciała.
https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4
4. „Ziemia, niebieska planeta” - rozwiązywanie zagadki, rozmowa na temat wodnych zasobów Ziemi z wykorzystaniem globusa.
a) Rodzic czyta zagadkę, dziecko rozwiązuje:
Co tak wygląd zmieniać może:
gdy jej dużo - zwie się morzem,
a gdy ilość jest niewielka
to jest kropla lub kropelka. (woda)
b) Rodzic pyta dziecko: W jakiej postaci woda występuje na Ziemi?; Gdzie dookoła nas jest woda? (rzeki, jeziora, źródła, lodowce, chmury, deszcz, śnieg); W czym jeszcze znajduje się woda? (rośliny, zwierzęta, człowiek). Rodzic wyjaśnia, że organizm człowieka składa się przede wszystkim z wody.
c) Dziecko szuka też odpowiedzi na pytanie: Dlaczego Ziemia jest nazywana niebieską planetą?. Ogląda globus, mapę świata i zwraca uwagę na niebieskie miejsca. Powinno dojść do wniosku, że na naszej planecie jest o wiele więcej wody niż lądów, dlatego jest nazywana „niebieską planetą”.
d) Rodzic wprowadza pojęcia wody słodkiej i słonej, może odwołać się do doświadczeń dziecka z wakacji, gdzie woda w morzach jest bardzo słona. Wyjaśnia, dlaczego woda słona nie nadaje się do picia lub uprawy roślin. Dziecko szuka odpowiedzi na pytanie: Gdzie znajduje się woda słona (morza i oceany), a gdzie słodka? (rzeki i jeziora). Jeszcze raz ogląda globus i porównuje powierzchnie zajmowane przez morza i oceany oraz przez rzeki i jeziora. Dziecko powinno dojść do wniosku, że wody słodkiej jest na świecie mniej i dlatego musimy o nią szczególnie dbać i ją oszczędzać.
5. „Słodka czy słona?” – zabawa doskonaląca zmysły, ćwiczenie klasyfikacji, doskonalenie liczenia.
Rodzic daje dziecku kilka kubków z wodą do picia i wodą słoną (lekko posoloną).
Zadaniem dziecka jest odgadnięcie za pomocą zmysłu smaku, w których kubkach jest woda słodka, a w których słona – dziecko smakuje wodę i segreguje kubki do napisu „woda słona” lub „woda słodka”, przelicza kubki w każdej grupie.
6. "Morskie zwierzęta" – zabawa edukacyjna z kartą pracy, ćwiczenie orientacji, spostrzegawczości, doskonalenie umiejętności liczenia.
Zadanie dla dzieci, których rodzice odebrali książki z przedszkola - Karty Pracy część 3, s. 30.
- Dziecko nazywa rośliny i zwierzęta morskie przedstawione na ilustracji.
- Dziecko uzupełnia ilustrację nalepkami zwierząt zgodnie z instrukcją.
- Dziecko kończy kolorować rysunek.
- Dziecko odszukuje zwierzęta na ilustracji, przelicza je i uzupełnia tabelkę.
7. "Gdzieś w głębinach morskich fal" – słuchanie i śpiewanie piosenki.
Dziecko słucha piosenkę. W drugim słuchaniu próbuje zaśpiewać ją razem z dziećmi, powtarzając niektóre fragmenty oraz wykonuje swobodny morski taniec.
https://www.youtube.com/watch?v=uYMe4FL23Vg
8. "Przelewamy wodę" – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej wg M. Montessori.
- Dziecko nalewa z dzbanka wodę do kilku szklanek tak, aby nie rozlać jej. Szklanki mają być całe napełnione wodą.
- Dziecko nalewa z dzbanka wodę do kilku szklanek tak, aby nie rozlać jej. Szklanki mają być napełnione wodą do określonego poziomu – rodzic zaznacza poziom na szklance taśmą samoprzylepną lub flamastrem.
9. "Zwierzęta żyjące w wodzie" – zabawa edukacyjna z kartą pracy, kolorowanie, ćwiczenie spostrzegawczości.
Zadanie dla dzieci, których rodzice odebrali książki z przedszkola - Karty Pracy część 3, s. 34.
- Dziecko odszukuje w tabeli wszystkie zwierzęta, które żyją w wodzie i koloruje je.
- Dziecko otacza pętlami wszystkie obiekty, które nie są zwierzętami.
10. "Planeta Tierra" – słuchanie hiszpańskiej piosenki, próby śpiewania refrenu.
https://www.youtube.com/watch?v=GcdqO05Fr4U
Vivimos en un planeta hermoso! - Żyjemy na pięknej planecie!
Ven cuidemos la Tierra - Zaopiekujmy się Ziemią.
Con Balloon y Ben! - z Balonem i Benem!
Hay un hermoso planeta - Jest piękna planeta
en el Sistema Solar -w Układzie Słonecznym
Se llama Tierra – nazywa się Ziemia
y es nuestro hogar! - i to jest nasz dom!
La Tierra tiene cosas asombrosas: -Ziemia ma niesamowite rzeczy
jardines, árboles, - ogrody, drzewa
flores y plantas. - kwiaty i rośliny
En ella viven muchos animales. – Na niej żyje wiele zwierząt
En la Tierra hay desiertos, - Na Ziemi są pustynie
selvas y muchos vegetales. - dżungle i dużo warzyw
Pero en las grandes ciudades, - Ale w dużych miastach
donde la gente vive, - gdzie mieszkają ludzie
no es tan divertido, - nie jest tak zabawnie
todo es muy gris! - wszystko jest bardzo szare!
Hay mucho cemento - Jest dużo cementu
y contaminación .- i zanieczyszczenie
Proteger el Planeta – Chronić Planetę
es nuestra decisión! - jest naszą decyzją!
Si amamos la Tierra, - Jeśli kochamy Ziemię
la debemos cuidar! - powinniśmy się tym zająć!
Esa es nuestra misión - To nasza misja:
El Planeta Tierra hay que proteger! - Planetę Ziemię trzeba chronić!
11.Zestaw zabaw ruchowych pt. „W świecie zwierząt i roślin”.
- „Dinozaur do jamy” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko udaje, że jest dinozaurem i porusza się na czworakach, omijając leżące gazety. Na hasło rodzica: Dinozaur do jamy! – dziecko wchodzi na najbliższą gazetę.
- „Trawki na wietrze” – zabawa ruchowa, naśladowcza.
Zaproś dziecko na wyprawę do lasu i na łąkę. Dziecko maszeruje po ogrodzie/pokoju. Kiedy słyszy hasło: „wiatr”, naśladuje trawki na wietrze, kołysze się w lewą i w prawą stronę. Robi głęboki wdech nosem i powolny wydech ustami, naśladuje powiew wiatru. Na hasło: „wiatr ucichł” spaceruje jak na początku zabawy.
- „Kwiaty” – zabawa ruchowa, naśladowcza.
Opowiedz dziecku o tym, że w ogrodzie jest dużo różnych kwiatów, zaproponuj, żeby zebrało bukiet. Dziecko spaceruje, pochyla się wykonuje skłon w przód, naśladuje ruch zrywania kwiatów i układania bukietu. W trakcie zabawy rozsyp papierki od cukierków i skieruj uwagę dziecka na śmieci, które znalazły się w ogrodzie. Poproś, aby posprzątało ogród i zebrało papierki, chwytając je palcami stóp.
- „Przeprawa przez strumyk” – ćwiczenie równoważne.
Zaproponuj dziecku przeprawę przez strumyk. Rozłóż na podłodze sznurek i poproś dziecko, aby ostrożnie przeszło po wąskiej kładce na drugą stronę, stawiając stopę przed stopą. Przejście równoważne możecie powtórzyć kilka razy
- „Nieostrożne żuczki” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
Zachęć dziecko do zabawy w żuki. Poproś, aby chodziło po pokoju na czworakach. Na hasło: „żuk się przewraca”dziecko kładzie się w pozycji leżenia tyłem, macha rękoma i nogami, po chwili odwraca się na brzuch, do leżenia przodem, podnosi się i dalej czworakuje.
- „Motyle i kwiaty” –zabawa orientacyjno-porządkowa.
Poproś dziecko, aby naśladowało motyla w locie. Zachęć, aby biegało swobodnie na palcach, machając rękoma niczym motyl skrzydłami. Dziecko biega i omija kwiaty z papieru leżące na podłodze. Na hasło: „Motyle na kwiaty!” dziecko siada w siadzie skrzyżnym, bierze kwiat do ręki i wącha go.
- „Minutka ciszy dla Ziemi” - zabawa wyciszająca.
Dziecko spaceruje po ogrodzie/mieszkaniu w ciszy. Kiedy uzna, że minęła minutka, siada w siadzie skrzyżnym. Rodzic zatrzymuje stoper i mówi dziecku ile czasu spacerowało oraz ile zabrakło mu do pełnej minuty lub o ile za długo spacerowało.
12. "G jak globus"– zabawy z literami, zapoznanie z obrazem graficznym litery „G” i „g”.
a) Pokaż dziecku globus (można wykorzystać również ilustrację). Zapytaj dziecko, co to jest. Wypowiedzcie całe słowo, wybrzmiewajcie sylaby (glo-bus) oraz głoski (g-l-o-b-u-s), przy wybrzmiewaniu sylab możecie rytmicznie klaskać, tupać, uderzać dłońmi o uda czy podłogę.
b) Ułóżcie schemat i model wyrazu "globus" za pomocą karteczek. Najpierw ułóżcie wyraz z białych karteczek (jedna kartka dla jednej głoski – w słowie "globus" mamy 6 głosek, więc kładziemy 6 białych kartek). Zapytaj dziecko, jaką głoskę słyszy na początku słowa "globus", powiedz, że głoska "g" jest spółgłoską, więc będzie miała kolor niebieski. Poproś dziecko o ułożenie kolorowych karteczek z podziałem na spółgłoski i samogłoski (w słowie "globus" będzie następująco: niebieska (g) - niebieska (l) – czerwona (o) - niebieska (b) – czerwona (u) - niebieska (s)). Na zakończenie pokaż dziecku (najlepiej wydrukowany) wyraz "globus".
c) Pokaż dziecku, jak wygląda zapis litery "G", "g"- pokaż literę wielką i małą w zapisie drukowanym i pisanym, porównajcie je ze sobą.
d) Zapisz na kartce wielką i małą literę pisaną "G", "g", zachowując poprawność jej zapisu. Poproś dziecko o rysowanie liter pisanych palcem w powietrzu i na dywanie, palcem, a później kredką po Twoim zapisie. Na koniec poproś dziecko o samodzielny zapis litery małej i wielkiej pisanej – dziecko może zrobić to na kartce za pomocą ołówka, kredki lub palcem na tacce wysypanej kaszą manną lub ryżem. Literę możecie również wykleić z plasteliny.
e) Zapytaj: Czy są w naszej rodzinie osoby, których imiona, nazwiska zaczynają się głoską „g”?Czy znasz zwierzęta, które mają w nazwie głoskę „g”?Wymień ich nazwy (gęś, gąsienica, gołąb, goryl, gekon, gronostaj, gawron, gazela, papuga, tygrys, stonoga, legwan).
f) Na dużej kartce zapiszcie wszystkie słowa, które przyjdą Wam do głowy, rozpoczynające się głoską "g".
g) Na koniec dziecko wykonuje ćwiczenie z kart pracy cz. 3, strona 61. - rysuje po śladzie goryla i gwizdek. Opowiada, co widzi na obrazku i jaką literą rozpoczynają się wyrazy. Otacza pętlami wszystkie litery „g” w wyrazach. Rysuje w okienku obrazek, którego nazwa zaczyna się na „g” i dokonuje samooceny. Dziecko może również wykonać kartę z literą "g" z Książeczki z literami.
13. Zabawy swobodne dziecka – budowanie z klocków, zabawy tematyczne, rysowanie, układanie puzzli itp.
14. Korzystanie z zabaw edukacyjnych dla dzieci zamieszczonych na platformie edukacyjnej „Balon Blum” wydawnictwa Nowa Era.
Życzę udanej zabawy!
Marlena Szeląg