"Ja i ty" - zajęcia Metodą Dobrego Startu - wzór "kropka/plama"
Dziś w Puchatkach odbyły się pierwsze zajęcia prowadzone Metodą Dobrego Startu prof. M. Bogdanowicz. Na początku podczas części wprowadzającej Puchatki powitały się ze sobą przy słowach muzycznej powitanki "Przywitamy się wesoło", brały udział w zabawie ruchowej "Z piłeczką" mającej na celu naukę kierunków, określanie prawej i lewej strony w schemacie ciała oraz układanie przedmiotu względem siebie. Przedszkolakom pomogła w tym zadaniu kropka zaznaczona na lewej dłoni. Następnie przedszkolaki wysłuchały piosenkę pt. "Ja i ty", wypowiadały się na temat jej treści i wyklaskiwały jej rytm dłońmi. Podczas ćwiczenia komunikacyjnego wypowiadały się na temat znaczenia zaimków: "ja", "ty", "ona", "on", "my", "wy", które pojawiły się w piosence i obrazowały je, pokazując odpowiednią osobę dłonią. Podczas ćwiczenia ruchowego dzieci chodziły po sali w rytmie piosenki różnymi sposobami - głośno, cicho, do boku, do tyłu, na palcach, na piętach, w prawą stronę, w lewą stronę (znowu pomogła kropka na lewej dłoni). Podczas ćwiczenia ruchowo-słuchowego Puchatki wygrywały rytm poznanej piosenki, uderzając w woreczek gimnastyczny na różne sposoby dłońmi (dwiema, naprzemiennie, otwartymi dłońmi, piąstkami). Podczas ćwiczeń ruchowo-słuchowo-wzrokowych dzieci pracowały ze wzorem - wykleiły plasteliną wzór kropki/plamki na kartce, określały jego miejsce na kartce, za pomocą dotyku doświadczały właściwości kropki z plasteliny (także przy zamkniętych oczach), śpiewały i rytmizowały piosenkę, stukając palcami w kropkę/plamkę na kartce a następnie, już bez wzoru, samodzielnie na tackach z kaszą manną. Podczas graficznego odtwarzania wzoru każdy czterolatek na wcześniej pokolorowanej przez siebie sylwecie fartuszka również rytmicznie stemplował kropkę/plamkę, śpiewając piosenkę "Ja i ty". W ten sposób powstała praca, która zilustrowała przedszkolny fartuch poplamiony farbą z treści piosenki.