"Jeż" - zajęcia Metodą Dobrego Startu - wzór "kreski ukośne w rozsypce"
Dziś w Puchatkach odbyły się kolejne zajęcia prowadzone Metodą Dobrego Startu prof. M. Bogdanowicz. Przedszkolaki w części wstępnej zajęć powitały się zabawą „Powitajmy się, ręce podajmy” oraz utrwalały orientację w przestrzeni („w tył”, „w przód”) w zabawie do piosenki „Jeżyk chodzi tu i tam”. Następnie czterolatki wysłuchały piosenki pt. „Jeżyk”. Podczas ćwiczenia komunikacyjnego wypowiadały się na temat treści piosenki oraz ilustracji na tablicy przedstawiającej śpiącego jeżyka, dzieliły się wiadomościami na temat tego zwierzątka, wyszukiwały rymujących się słów w piosence, wymieniały kłujące przedmioty, zastanawiały się „Dlaczego jeż z piosenki mógł spać?”. Podczas ćwiczenia ruchowego dzieci brały udział w zabawie „Jeżyk z jabłkiem”. Podczas ćwiczenia ruchowo-słuchowego Puchatki uczestniczyły w zabawie integracyjnej „Jeżyk w ogródku”, wygrywając o różne części ciała rytm piosenki. Rytm poznanego utworu muzycznego wygrywały również na woreczkach (obiema rękoma, rękoma na zmianę, piąstkami, otwartymi dłońmi, wnętrzem dłoni, bokiem dłoni). Podczas ćwiczeń ruchowo-słuchowo-wzrokowych dzieci pracowały ze wzorem (kreski ukośne w ułożeniu rozsypki) – układały na dywanie wzór z patyczków, wyklejały makaronem wzór na kartach, za pomocą dotyku doświadczały właściwości kresek z makaronu naklejonych na papierze (także przy zamkniętych oczach), śpiewały i rytmizowały piosenkę, "rysując" palcami wskazującymi ukośne kreski na kartkach a następnie, już bez wzoru, samodzielnie na tackach z kaszą manną. Podczas graficznego odtwarzania wzoru każdy czterolatek na ilustracji rytmicznie rysował kredką świecową kreski ukośne – kolce jeżyka z poznanej piosenki. Chętne Puchatki mogły pokolorować swoje jeże i je wyciąć.