Moje miasto.
Dzień dobry Delfinki. Dzień dobry Państwu.
Temat tygodnia: Moja miejscowość, mój region.
1. Zapraszam do wysłuchania piosenki „Jestem Polakiem”
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM (można tańczyć)
2. Nauka refrenu piosenki na pamięć.
Rodzic prosi dziecko o powtarzanie poszczególnych wersów kilka razy.
Ref. Jesteśmy Polką i Polakiem,
dziewczynką fajną i chłopakiem.
Kochamy Polskę z całych sił,
chcemy byś również kochał ją i ty.
1. Ciuchcia na dworcu czeka.
Dziś wszystkie dzieci
pojadą nią by poznać kraj.
Ciuchcia pomknie daleko
i przygód wiele na pewno
w drodze spotka nas.
Ref. Jesteśmy Polką …….
2. Pierwsze jest Zakopane.
Miejsce wspaniałe,
gdzie góry i górale są .
Kraków to miasto stare
w nim piękny Wawel,
obok Wawelu mieszkał smok.
Ref. Jesteśmy Polką …….
3.Teraz to już Warszawa.
To ważna sprawa
bo tu stolica Polski jest.
Wisła, pałac kultury, Królewski Zamek
i wiele innych pięknych miejsc.
Ref. Jesteśmy Polką …….
4. Toruń z daleka pachnie
bo słodki zapach pierników
kusi mocno nas.
Podróż skończymy w Gdańsku,
skąd szarym morzem
można wyruszyć dalej w świat.
Ref. Jesteśmy Polką …….
3. Przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze na spacerze lub w domu
Podczas spaceru rodzic przypomina dziecku zasady bezpiecznego poruszania się po chodniku i podczas przechodzenia przez ulicę oraz zasady kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych. Podczas spaceru dziecko:
− przechodzi chodnikiem wzdłuż ulicy, zwraca uwagę na domy stojące po jednej i po
drugiej stronie ulicy,
− obserwuje pracę osób wykonujących różne zawody (np.: kierowcy, policjanta),
− obserwuje ruch uliczny,
− poznaje wybrane oznaczenia i symbole umieszczone na budynkach i ulicach,
− przygląda się zabytkowym obiektom i okazom przyrody.
4. Ćwiczenia twórcze Nowe ulice.
Dziecko zamienia nazwy ulic (swojego osiedla lub miejscowości), na nazwy pochodzące od
owoców (np. Cytrynowa, Bananowa) lub słodyczy (np. Czekoladowa, Herbatnikowa), czy inne według własnego pomysłu.
5. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wycinanie figur geometrycznych.
Potrzebne będą: nożyczki, kontury małych i dużych: kwadratów, prostokątów i trójkątów (narysowane na kolorowych kartonach).
Rodzic rysuje dziecku kontury figur geometrycznych - małych i dużych: kwadratów, prostokątów i trójkątów.
Dziecko wycina figury geometryczne. Następnie segreguje je – małe prostokąty, duże prostokąty itd. i nazywa.
6. „Budowanie domów". Układanie figur.
Potrzebne będą: białe kartony formatu A3, wycięte z kolorowego papieru małe i duże: kwadraty, prostokąty, trójkąty, klej.
• Układanie figur według instrukcji.
Rodzic prosi dziecko o wybudowanie niskiego domu. Mówi:
− Wybuduj niski dom, który ma dwoje drzwi i trzy okna.
Dziecko układa karton w pozycji poziomej i na nim odpowiednio 2 małe prostokąty i 3 małe
kwadraty. Rodzic sprawdza wykonanie zadania, po czym dziecko zdejmuje figury z kartonu. Następnie rodzic prosi dziecko o wybudowanie wysokiego domu. Mówi:
− Wybuduj wysoki dom, który ma jedne duże drzwi oraz dwa duże okna.
Dziecko układa kartkę w pozycji pionowej i na niej odpowiednio 1 duży prostokąt i 2 duże
kwadraty. Rodzic sprawdza wykonanie zadania, po czym dziecko zdejmuje figury z kartonu.
lub
• Układanie figur według własnego pomysłu.
Dziecko samodzielnie buduje dom według własnego pomysłu – układa na
kartonie małe figury i duże figury. Po wykonaniu zadania przykleja figury na kartonie.
Dziecko opisuje swój budynek lub budynki – mówi, jaki dom zbudowało i jakich figur użyło.
7. Wykonanie zadań na karcie pracy, cz. 4, str. 20. (5 latki)
Dziecko rysuje szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.
Następnie nakleja w ramce widokówki, zdjęcia albo rysuje ważne miejsca ze swojej miejscowości.
Rysuje po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
8. Zabawa ruchowa Samochody – do garaży.
Potrzebna będzie: chorągiewka lub chusta.
Dziecko wybiera miejsce na swój garaż. Następnie wyciąga ręce przed siebie jakby trzymało kierownicę. Na znak – podniesioną chorągiewkę lub chustę – dziecko biega swobodnie po pokoju, naśladuje kręcenie kierownicą i wydaje odgłosy pracującego silnika, np. brym, brym. Na znak – opuszczenie chorągiewki – wraca do swojego garażu. Zabawę powtarza się kolka razy.
Miłej zabawy.
Przypominam, że książki z kartami pracy dla dzieci są do odebrania w przedszkolu. Można odbierać codziennie w godzinach 9.00 – 14.00.