Propozycje zabaw z dzieckiem w domu - 26.03.2020
Drodzy Rodzice, przesyłam propozycje zabaw z dzieckiem w domu. Kontynuujemy temat o pogodzie.
Dziś uczymy się głównie o opadach atmosferycznych.
1. Czynności higieniczne, porządkowe i samoobsługowe:
- przypominajcie dzieciom o dokładnym myciu rąk przed posiłkami czy po załatwieniu potrzeb fizjologicznych oraz o dokładnym myciu zębów;
- zwracajcie uwagę na prawidłowe siedzenie dziecka przy stole przy rysowaniu, jedzeniu oraz innych czynnościach;
- zwracajcie uwagę na prawidłowe trzymanie narzędzi pisarskich i sztućców przez dziecko;
- wymagajcie od dzieci samodzielnego porządkowania miejsca zabawy i nauki; dziecko po zabawie powinno posprzątać po sobie – odłożyć kredki, klocki, samochody, lalki, itp.
- zwracajcie uwagę na kulturę osobistą oraz używanie słów grzecznościowych;
- ćwiczcie z dzieckiem samodzielne ubieranie się.
2. „Ulewa” - wysłuchanie wiersza i rozmowa na jego temat.
Przeczytajcie dziecku wiersz M. Strzałkowskiej pt. "Ulewa" (tekst w poniższym linku) i porozmawiajcie na jego temat.
Pytania do wiersza:
O jakiej pogodzie słuchałeś/słuchałaś w wierszu?
Co to jest ulewa?
A czy wiesz co to znaczy "oberwanie chmury"?
Jak nazywamy drobny deszcz? (kapuśniaczek, mżawka)
Jakie inne zjawiska pogodowe, oprócz ulewy, można zaobserwować wiosną za oknem?
https://pl-pl.facebook.com/DomKulturyNet/photos/a.355643257817237/857057957675762/?type=3&theater
3. „Mżawka czy ulewa?” - zabawa orientacyjno-porządkowa.
Weźcie dwie kartki – na jednej narysujcie 3 krople (mżawka – w następujący sposób :.), na drugiej 6 kropel (ulewa - w następujący sposób :::). Określcie, która jest liczbą parzystą, a która nieparzystą.
Poproś dziecko, aby zajęło pozycję w siadzie płaskim, podpierając się prostymi rękami z tyłu. Następnie niech lekko ugnie nogi w kolanach i przyciągnie je do siebie. Pokazuj dziecku karteczki z kropelkami i poproś o wykonywanie odpowiednich ruchów. Symbol mżawki – trzy kropelki, dziecko delikatnie, na przemian stuka palcami stóp o podłogę. Symbol ulewy – 6 kropli – uderza miarowo obiema złączonymi stopami. Rodzic najpierw tłumaczy zadanie i znaczenie kartoników z kroplami, a następnie wydaje polecenia tylko w formie obrazkowej.
4. „Opady atmosferyczne” - słuchanie ciekawostek czytanych przez rodzica.
Porozmawiajcie z dzieckiem na temat opadów atmosferycznych. Weźcie atlasy i leksykony przyrodnicze, książki i inne materiały edukacyjne dostępne w domu, możecie wykorzystać również informacje i filmiki edukacyjne zaczerpnięte z internetu. Przedstawcie dzieciom ciekawostki na temat różnych opadów atmosferycznych (deszcz, śnieg, grad i jak to się dzieje, że raz pada śnieg, raz deszcz, a raz grad, raz mżawka a raz ulewa).
5. „Uwaga, pada deszcz!” - zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi.
Ustalcie z dzieckiem, gdzie będzie mogło schronić się przed deszczem (np. wejść pod stół).
Dziecko przemieszcza się swobodnie po pokoju. Na hasło rodzica "Deszcz pada!" biegnie w wyznaczone miejsce, przykuca i naśladuje odgłosy spadających kropel – kap, kap, kap... Na hasło "Burza!" naśladuje odgłos grzmotów i groźnego szumu wiatru. Na hasło "Już nie pada!" wychodzi z ukrycia, spaceruje po pokoju i oddycha głęboko (głęboki wdech), artykułując na wydechu głoskę "aaaa" – naśladuje oddychanie rześkim powietrzem.
6. "Tęcza w szklance" – eksperymenty, zabawy badawcze.
Możecie Państwo wykonać wraz z dzieckiem dwa eksperymenty. Będzie to na pewno świetna zabawa. Dzieci najchętniej i najlepiej uczą się przez działanie, badanie, manipulowanie i eksperymentowanie! Poza tym będzie to też ćwiczenie logicznego myślenia, ćwiczenie komunikacyjne, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz liczenia.
- z wykorzystaniem wody, barwników spożywczych, cukru – dwa linki do tej samej zabawy.
https://www.youtube.com/watch?v=PReQua1cvjo
https://www.youtube.com/watch?v=aUe8LlyDcE4
- z wykorzystaniem wody (lub mleka) i cukierków w kolorowych osłonkach (typu "m&m")
https://www.youtube.com/watch?v=sYLIum30mbE
7. „Kalendarz pogody” - codzienne obserwacje pogodowe. Dalsze uzupełnianie kalendarza.
8. „Chmury” - obserwacje chmur, ćwiczenie twórcze.
Rozmowa na temat ich kształtu. W dzień, gdy na niebie kłębić będą się chmury, popatrzcie na nie z uwagą (w obecnej sytuacji można to zrobić również przez okno lub z tarasu, balkonu). Zapytaj dziecka, jakie kształty dostrzega w obłokach - może jakieś rośliny, zwierzęta lub przedmioty? Jest to świetne ćwiczenie uspokajające, ćwiczenie koncentrujące i rozwijające myślenie twórcze!
9. Zabawy z zestawu zabaw ruchowych „Wiosenna pogoda”. Zabawy były podane we wtorkowym mailu.
10. Zabawy swobodne dziecka – budowanie z klocków, zabawy tematyczne, rysowanie, układanie puzzli itp.
Życzę udanej zabawy!
Marlena Szeląg