Treści nauczania na okres 25.05.2020 - 29.05.2020
- Dzieci z różnych stron świata.
- Poznajemy inne kultury.
- W krainie osób niepełnosprawnych.
- Przyjaciel dobry na wszystko.
- Wspólne zabawy.
Wspólnota narodowa i etniczna
Kultura innych narodów
-poznawanie kultur innych narodów poprzez wykorzystywanie książek, filmów, Internetu;
- poznawanie świątecznych obrzędów, zwyczajów, tradycji ludzi różnych narodowości;
- akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów.
Świat wartości
Wartości społeczno-moralne
- rozpoznawanie i nazywanie takich wartości, jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.;
- niewyśmiewanie innych, niechwalenie się bogactwem;
- pomaganie młodszym, starszym i tym, którzy potrzebują pomocy;
- przestrzeganie norm współżycia opartych na wartościach;
- akceptowanie równości praw wszystkich.
Koledzy w moim otoczeniu
Dziecięce relacje
- dostrzeganie potrzeb innych dzieci, szanowanie ich;
- uwrażliwianie na krzywdy, kłopoty, trudności innych dzieci;
- pojmowanie charakteru kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń;
- szanowanie odmienności innych dzieci.
Rodzina
Rodzinne święta
- celebrowanie Dnia Dziecka (aktywny udział w organizacji wspólnych zabaw); poznawanie jego międzynarodowego charakteru.
Procesy poznawcze
Myślenie (logiczne)
- analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie.
Pamięć
- zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać.
Uwaga
- skupianie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawionych wierszy, opowiadań
- dłuższe skupianie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.
Aktywność językowa
Słownictwo
- nazywanie stanów emocjonalnych: wesoły, smutny, zły, przestraszony…
Wypowiedzi ustne
- opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż - 6-latki;
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej) 6-latki;
- czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej. 6-latki;
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej;
- odróżnianie druku od pisma;
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych;
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami;
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania. 6-latki;
Zainteresowania czytelnicze
- próby samodzielnego czytania krótkich tekstów.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- różnicowanie prawej strony i lewej strony.
Liczenie
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą. 6-latki;
Dodawanie i odejmowanie
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych 6-latki;
- rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacji. 6-latki;
Pojęcie stałości liczby, równoliczność
- rozróżnianie zbiorów równolicznych i zbiorów nierównolicznych (rozumienie liczby w aspekcie kardynalnym).
Mierzenie długości, szerokości, wysokości
- mierzenie długości (szerokości) za pomocą sznurka, dłoni, stopa za stopą, krokami.
W świecie sztuki – teatr
Teatr dziecięcy
- uczestniczenie w różnych zabawach teatralnych, montażach słowno-muzycznych
- uczestniczenie w ćwiczeniach wymowy rozwijających wyraźne mówienie, właściwą intonację wypowiedzi.
W świecie sztuki – muzyka
Instrumenty perkusyjne
- akompaniowanie do piosenek na instrumentach lub różnych przedmiotach, indywidualnie lub grupowo (orkiestra).
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.