Treści nauczania na okres od 20.04.2020 - 24.04.2020
Treści nauczania w okresie od dnia 20.04. – 24.04.2020 r.
Temat tygodnia : Dbamy o przyrodę.
- Potęga wody.
- Jestem przyjacielem przyrody.
- Żabki, żaby , żabusie.
- Co nam daje las.
- Mali ekolodzy.
Przyroda wiosną:
- poznawanie etapów rozwojowych żaby, motyla;
Podstawy ekologii:
- szanowanie wody, niemarnowanie jej;
- poznawanie sposobów ochrony środowiska;
- poznawanie idei obchodów Światowego Dnia Ziemi (zainicjowanego przez Uniwersytet
Stanforda w Kalifornii)
- poznawanie przejawów działalności ekologicznej: segregowanie odpadów, oczyszczanie
ścieków, zakładanie filtrów na kominy, ochrona roślin i zwierząt, oszczędne korzystanie z
surowców i materiałów (oszczędzanie wody i energii), tworzenie parków narodowych i
rezerwatów przyrody, sadzenie drzew i krzewów, dokarmianie zwierząt;
- poznawanie norm ekologicznych – nakazu: segregowania odpadów, oszczędnego
gospodarowania materiałami, oszczędnego korzystania z wody.
Procesy poznawcze
Myślenie przyczynowo-skutkowe
- układanie historyjki obrazkowej (6 obrazków) według kolejności zdarzeń.
Pamięć
- powtarzanie z pamięci wierszy, piosenek
- zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyróżnianie głosek na początku, na końcu i w środku wyrazów;
- układanie wyrazów na podaną głoskę ;.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- odczytywanie sylab – łączenie w pary takich samych;
Próby czytania
- zapoznanie z małą i wielką, pisana i drukowaną literą H, h; na podstawie wyrazów: Heniek,
herbata; 6- latki
- rozpoznawanie i nazywanie znanych liter małych i wielkich; - 6-latki
- wyszukiwanie tych liter w gazetach, czasopismach - zakreślanie ich; ; - 6-latki
- odczytywanie sylab, wyrazów, o prostej budowie fonetycznej; - 6-latki
- układanie nazw obrazków z liter i odczytywanie ich; - 6-latki
- układanie wyrazów z sylab; - 6-latki
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem
klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
- odróżnianie druku od pisma
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania 6-latki;
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- określanie położenia przedmiotów względem innych przedmiotów;
- wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych.
Liczenie
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą 6-latki;
- odczytywanie zapisów matematycznych (zakodowane czynności matematyczne) i ich
rozwiązywanie 6-latki;
Dodawanie i odejmowanie
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
6-latki;
- rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; 6-latki
Pojęcie stałości liczby, równoliczność
- rozróżnianie zbiorów równolicznych i zbiorów nierównolicznych
Klasyfikowanie
- tworzenie kolekcji;
- porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np.: przeznaczenia, smaku.
W świecie techniki
Działalność badawcza
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków.
Działalność plastyczna
Barwy wokół nas
- uczestniczenie w zabawach z barwną plamą, kreską, wzorem, np. projektowanie wzoru tkaniny
na piżamkę, na obrus, na bluzkę;
- projektowanie wzorów na wazony, kubeczki itp.