Treści programowe - 04-08.05.2020
Ogólny zarys treści programowych i celów kształcenia.
Tematyka tygodnia od 04.05.2020 do 08.05.2020: „Tajemnice komputerów i robotów”
04.05.2020 – Temat: „Mapa aktywności”
05.05.2020 – Temat: „Znamy się tylko z ekranu”
06.05.2020 – Temat: „R jak robot”
07.05.2020 – Temat: „W miasteczku robotów”
08.05.2020 – Temat: „Zabawy z robotami”
Treści edukacji językowej:
Rozwijanie mowy i wymowy, umiejętności uważnego słuchania, wypowiadania się na wskazany temat; budzenie zainteresowania światem liter i pisma; rozwijanie słuchu fonematycznego; kształtowanie umiejętności określania sytuacji i bohaterów realnych oraz fikcyjnych; osłuchiwanie z językiem obcym poprzez:
- słuchanie tematycznych utworów literackich i rozmowy na ich temat;
- oglądanie filmów edukacyjnych i rozmowy na ich temat;
- rozmowy kierowane na wskazany temat;
- czytanie globalne;
- oznaczanie spółgłosek i samogłosek w słowach;
- nazywanie liter;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich (R, r);
- szukanie słów z głoską "r" w nagłosie;
- wykonywanie kart pracy z literami;
- pisanie liter na różnych powierzchniach, różnymi sposobami;
- ćwiczenia oddechowe;
- wyszukiwanie par wyrazów rozpoczynających się tymi samymi głoskami;
- określanie głosek w nagłosie nazw obrazków;
- zabawy pantomimiczne;
- techniki niedokończonych zdań;
- rozpoznawanie na ilustracjach realnych sytuacji i sytuacji fikcyjnych;
- rozmowy na temat wydarzeń i bohaterów fikcyjnych w bajkach, reklamach telewizyjnych;
- wymyślanie fikcyjnych bohaterów i tworzenie o nich historii;
- wskazywanie postaci fikcyjnych i rzeczywistych na karcie pracy;
- słuchanie hiszpańskiej i angielskiej piosenki na temat robotów – zabawa muzyczno-ruchowa, naśladowcza.
Treści edukacji matematycznej:
Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wyciągania wniosków z przedstawionej sytuacji; rozwijanie umiejętności liczenia; kształtowanie orientacji przestrzennej; doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania podstawowych figur geometrycznych poprzez:
- gry rodzinne w karty ("Kibelek", "Wojna", "Piotruś", "Świnia");
- gry rodzinne w planszówki;
- eksperymentowanie z magnesem i wyciąganie wniosków z przeprowadzonych działań;
- przeliczanie elementów, dorysowanie brakujących elementów na kartach pracy;
- wskazywanie dłuższych i krótszych, szerszych i węższych, wyższych i niższych elementów na katach pracy;
- udział w zabawach ruchowych z elementem rozwijającym orientację przestrzenną, np. "Dojdź do celu";
- zabawę "Latający dywan" – twórcze rozwiązywanie problemu;
- wyszukiwanie różnic i podobieństw miedzy robotami przedstawionymi na karcie pracy;
- wykonanie pracy plastycznej „Robot z figur geometrycznych”, rysowanie i wycinanie figur geometrycznych;
- utrwalenie graficznego obrazu figur geometrycznych w zabawach ruchowych;
- nazywanie figur geometrycznych, z których narysowane są roboty na ilustracjach;
- słuchanie hiszpańskiej piosenki „Robot cuadrado”;
- rozpoznawanie na ilustracjach realnych sytuacji i sytuacji fikcyjnych;
- rozmowy na temat wydarzeń i bohaterów fikcyjnych w bajkach, reklamach telewizyjnych;
- wskazywanie postaci fikcyjnych i rzeczywistych na karcie pracy;
- wykonywanie matematycznych kart pracy.
Treści edukacji przyrodniczej, ekologicznej:
Uwrażliwianie na piękno przyrody poprzez:
- kontakt z przyrodą podczas pobytu w ogrodzie lub spaceru do parku.
Treści edukacji muzycznej:
Rozwijanie wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu i ekspresji muzyczno-ruchowej poprzez:
- słuchanie piosenek tematycznych, także obcojęzycznych: "Robot", "Robot cuadrado", "Szalony robot";
- udział w zabawach tanecznych, rytmiczno-ruchowych, muzyczno-rytmicznych – np. „Kokoleoko”, „Rytmy karteczkowe”, "Gumi Miś";
- wyklaskiwanie rytmu piosenki;
- śpiewanie fragmentów piosenek.
Treści edukacji plastyczno-technicznej:
Rozwijanie wyobraźni, ekspresji twórczej; doskonalenie umiejętności grafomotorycznych poprzez:
- wykonanie prac plastyczno-technicznych: "Mój fikcyjny bohater" – malowanie farbami, sklejanie modelu robota Necio, "Mój robot"- projektowanie i wykonanie własnego robota, "Magnesowy labirynt", „Robot z figur geometrycznych”;
- kolorowanie obrazków robotów;
- rysowanie robota według wzoru;
- nadawanie imion wykonanym robotom, wymyślanie dla nich specjalizacji;
- budowanie z klocków i dostępnych w domu materiałów "Miasteczka robotów";
- ćwiczenia grafomotoryczne w kartach pracy.
Treści z zakresu edukacji ruchowej i zdrowotnej:
Kształtowanie sprawności ciała, koordynacji wzrokowo-ruchowej; rozwijanie drobnych mięśni rąk; promowanie aktywnego stylu życia poprzez:
- wykonanie "Mapy aktywności" i rozmowę na temat czynności korzystne i niekorzystne wpływających na nasz organizm;
- zabawy na świeżym powietrzu i spacery po parku, ogrodzie – w miarę możliwości;
- zabawę zręcznościową „Rękawiczka";
- wykonywanie kart pracy, promujących zdrowy styl życia;
- wykonywanie ćwiczeń z zestawu zabaw ruchowych„W świecie robotów”;
- udział w zabawach ruchowych o różnym charakterze, np. naśladowczych, orientacyjno-porządkowych, muzyczno-ruchowych, zwinnościowych itp.;
- zabawę koordynacyjną z "Magnesowymi labiryntami";
- dbałość o poprawną postawę podczas pisania, rysowania, jedzenia, itp.
Treści edukacji emocjonalno-społecznej:
Kształtowanie nawyków higienicznych i samoobsługowych; rozwijanie pomysłowości, twórczości, samodzielności w wyborze zajęcia poprzez:
- zabawy swobodne dziecka – budowanie z klocków, zabawy tematyczne, rysowanie, układanie puzzli, wspólne gry w planszówki, itp.
- codzienne czynności higieniczne: mycie rąk i całego ciała, czesanie się, mycie zębów, załatwiane potrzeb fizjologicznych;
- codzienne czynności porządkowe, przede wszystkim porządkowanie swojego pokoju, miejsca zabawy i nauki;
- codzienne ćwiczenia samodzielnego ubierania się;
- kulturalne spożywanie posiłków;
- dbałość o kulturę języka i używania zwrotów grzecznościowych.
Opracowała: Marlena Szeląg