Treści programowe - 11-15.05.2020
Ogólny zarys treści programowych i celów kształcenia.
Tematyka tygodnia od 11.05.2020 do 15.05.2020: „Co to znaczy być odkrywcą?”
11.05.2020 – Temat: „Kto to jest odkrywca?”
12.05.2020 – Temat: „Wynalazki, które zmieniły świat”
13.05.2020 – Temat: „Eksperymentujemy kolorem, dźwiękiem i światłem”
14.05.2020 – Temat: „Przesypujemy, przelewamy, ważymy, mierzymy...”
15.05.2020 – Temat: „Manufaktura słodyczy – odkrywamy tajniki słodkości”
Treści edukacji językowej:
Rozwijanie mowy i wymowy, umiejętności uważnego słuchania, wypowiadania się na wskazany temat; budzenie zainteresowania światem liter i pisma; rozwijanie słuchu fonematycznego; osłuchiwanie z językiem obcym poprzez:
- słuchanie tematycznych utworów literackich i rozmowy na ich temat;
- oglądanie filmów edukacyjnych i rozmowy na ich temat;
- rozmowy kierowane na wskazany temat;
- czytanie globalne;
- oznaczanie spółgłosek i samogłosek w słowach;
- nazywanie liter;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich (W, w);
- szukanie słów z głoską "w" w nagłosie;
- wykonywanie kart pracy z literami;
- pisanie liter na różnych powierzchniach, różnymi sposobami, ozdabianie wzorów zapisanych liter różnymi materiałami, przedmiotami;
- poznanie znaczenia i wyglądu znaku zapytania, próby jego odwzorowania;
- wyszukiwanie w książkach zdań pytających;
- wypowiadanie różnych zdań z intonacją pytającą;
- powtarzanie hiszpańskich słówekkolorów – zabawa ze śpiewem, naśladowcza.
- ćwiczenia oddechowe – robienie baniek mydlanych;
- opowiadanie historyjki obrazkowej;
- wykonywanie eksperymentów językowych – szukanie rymów do słów, tworzenie neologizmów i ich znaczeń.
Treści edukacji matematycznej:
Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wyciągania wniosków z przedstawionych sytuacji; rozwijanie umiejętności liczenia; utrwalanie obrazu graficznego cyfr; rozwijanie umiejętności klasyfikacyjnych; rozwijanie umiejętności ważenia, mierzenia i porównywania długości oraz ciężkości przedmiotów poprzez:
- eksperymentowanie z dźwiękiem, światłem, kolorem, z mydlanymi bańkami;
- zabawy badawcze – przelewanie, mieszanie, przesypywanie, wielozmysłowe poznawanie właściwości czekolady;
- doświadczenia z żelkami;
- badanie co rozpuszcza się w wodzie, wyciąganie wniosków, dokonywanie klasyfikacji;
- wyciąganie wniosków z przeprowadzonych eksperymentów i zabaw badawczych;
- odszukiwanie przedmiotów, w których można zobaczyć swoje odbicie;
- segregowanie przedmiotów, w których można zobaczyć swoje odbicie i tych, w których go zobaczyć nie można;
- pisanie cyfr różnymi sposobami (np. światłem latarki), ozdabianie wzorów zapisanych cyfr różnymi materiałami, przedmiotami;
- przeliczanie elementów, dorysowanie brakujących elementów na kartach pracy;
- dopełnianie elementów do pełnej 10;
- liczenie kostek w tabliczce czekolady;
- wskazywanie dłuższych i krótszych przedmiotów, porównywanie ich długości;
- zabawy z wagą szalkową, łazienkową, kuchenną, wskazywanie cięższych i lżejszych przedmiotów;
- logiczne opowiadanie historyjki obrazkowej;
- segregowanie produktów na sypkie i płynne;
- wnioskowanie na temat wynalazków i ich zastosowania;
- rozmowy na temat tego, jak mogło wyglądać życie ludzi zanim dany wynalazek nie został opracowany;
- wykonywanie matematycznych kart pracy.
Treści edukacji przyrodniczej, ekologicznej:
Uwrażliwianie na piękno przyrody, budzenie w dziecku odpowiedzialności za jej piękno poprzez:
- kontakt z przyrodą podczas pobytu w ogrodzie lub spaceru do parku;
- obserwacje przyrodniczez wykorzystaniem lup;
- rozróżnianie zwierząt i roślin na ilustracji, nazywanie ich.
Treści edukacji muzycznej:
Rozwijanie wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu i ekspresji twórczej, muzyczno-ruchowej; poznanie zasady powstawania dźwięku i rozchodzenia się fal dźwiękowych poprzez:
- słuchanie piosenek tematycznych i rozmowy na ich temat – "Wynalazki", „Piosenka młodych odkrywców”, "Gummi Miś - Czekolada";
- śpiewanie fragmentów piosenek;
- wykonywanie swobodnych tańców do piosenek;
- wykonywanie eksperymentów z dźwiękiem – z wykorzystaniem kamertonu i kieliszków napełnionych wodą oraz z użyciem własnego telefonu wykonanego z kubków i sznurka ;
- zabawy słuchowe.
Treści edukacji plastyczno-technicznej:
Rozwijanie wyobraźni, ekspresji twórczej; doskonalenie umiejętności grafomotorycznych poprzez:
- wykonanie prac plastyczno-technicznych: "Mój wynalazek", "Mój telefon", "Lizak";
- kolorowanie i rysowanie obrazków wskazanych na kartach pracy;
- nadawanie nazw wykonanym wynalazkom, wymyślanie dla nich specjalizacji;
- ćwiczenia grafomotoryczne w kartach pracy.
Treści z zakresu edukacji ruchowej i zdrowotnej:
Kształtowanie sprawności ciała, koordynacji wzrokowo-ruchowej; promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia poprzez:
- rozmowę na temat zdrowego odżywiania, odwołując się do piramidy zdrowia;
- zabawy na świeżym powietrzu i spacery po parku, ogrodzie – w miarę możliwości;
- ćwiczenia gimnastyczne na różne partie ciała, wykonywanie ćwiczeńz zestawu ćwiczeń gimnastycznych pt.„Ćwiczenia małych odkrywców”;
- zabawy kulinarne - "Domowe żelki, "Czekoladowe fondue";
- przelewanie, przesypywanie różnych produktów;
- udział w zabawach ruchowych o różnym charakterze, np. naśladowczym, równoważnym, itp.;
- dbałość o poprawną postawę podczas pisania, rysowania, jedzenia, itp.
Treści edukacji emocjonalno-społecznej:
Kształtowanie nawyków higienicznych i samoobsługowych; rozwijanie pomysłowości, twórczości, samodzielności w wyborze zajęcia poprzez:
- zabawy swobodne dziecka – budowanie z klocków, zabawy tematyczne, rysowanie, układanie puzzli, wspólne gry w planszówki, itp.
- codzienne czynności higieniczne: mycie rąk i całego ciała, czesanie się, mycie zębów, załatwiane potrzeb fizjologicznych;
- codzienne czynności porządkowe, przede wszystkim porządkowanie swojego pokoju, miejsca zabawy i nauki;
- codzienne ćwiczenia samodzielnego ubierania się;
- kulturalne spożywanie posiłków;
- dbałość o kulturę języka i używania zwrotów grzecznościowych.
Opracowała: Marlena Szeląg