Treści programowe - 14.04. - 17.04.2020
Ogólny zarys treści programowych i celów kształcenia.
Tematyka tygodnia od 14.04.2020 do 17.04.2020: „Książka – mój przyjaciel”
14.04.2020 – Temat: „W krainie książek”
15.04.2020 – Temat: „Ulubieni bohaterowie”
16.04.2020 – Temat: „O czym marzą książki?”
17.04.2020 – Temat: „Zabawy z książkami”
Treści edukacji językowo-teatralnej:
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci, umiejętności uważnego słuchania, wypowiadania się na wskazany temat; rozwijanie mowy opowieściowej poprzez:
- słuchanie wybranych utworów literackich i rozmowy na ich temat;
- oglądanie filmu edukacyjnego pt. "Jak powstają książki" i rozmowę na jego temat;
- układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej pt. "Od autora do czytelnika";
- wieczorne czytanie bajek i baśni, wybranej przez dziecko literatury;
- rozmowy kierowane na wskazany temat, np. na temat miejsc, w których można spotkać książki (księgarnia, czytelnia, biblioteka);
- kończenie rozpoczętych zdań;
- wymyślanie własnych opowiadań;
- wcielanie się w różne rodzaje książek, postacie bajkowe podczas zabaw dramowych;
- tworzenie własnej książeczki;
- wypowiadanie się na temat wyglądu wskazanych książek;
- ocenianie postępowania bohaterów bajek.
Treści edukacji matematycznej:
Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i pamięci; rozwijanie umiejętności liczenia oraz umiejętności klasyfikacji; wprowadzanie w świat cyfr i liczb poprzez:
- rozwiązywanie zagadek;
- segregowanie książek według podanej cechy;
- szukanie skojarzeń do słowa "książka";
- grę w książki-statki;
- ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu w oparciu o konkrety (książki);
- wskazywanie wśród bohaterów tego, który nie pasuje do danej bajki;
- zabawy w księgarnię – odliczanie monet, banknotów, żetonów;
- układanie numerów stron z cyfr zapisanych na kartonikach, odczytywanie liczb.
Treści edukacji muzycznej:
Rozwijanie wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu i ekspresji muzyczno-ruchowej poprzez:
- słuchanie piosenki tematycznej, śpiewanie refrenu piosenki, wystukiwanie rytmu.
Treści edukacji plastyczno-technicznej:
Rozwijanie wyobraźni, ekspresji twórczej; kształtowanie umiejętności manualnych; ćwiczenia drobnych mięśni rąk poprzez:
- samodzielne wykonanie masy papierowej;
- tworzenie dowolnych płaskich i przestrzennych prac plastyczno-technicznych z masy papierowej;
- budowanie bajkowego zamku z klocków;
- rysowanie ilustracji oraz tworzenie okładki do własnej książki.
Treści z zakresu edukacji ruchowej i zdrowotnej:
Kształtowanie sprawności ciała i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez:
- wykonywanie ćwiczeń z zestawu zabaw ruchowych „W bibliotece”;
- udział w opowieściach ruchowych oraz w zabawach ruchowych o różnym charakterze, np. orientacyjno-prządkowym, skocznym itp.
- dbałość o poprawną postawę podczas pisania, rysowania, jedzenia, itp..
Treści edukacji emocjonalno-społecznej:
Wzmacnianie więzi rodzinnych;wdrażanie do dbałości o książki; kształtowanie nawyków higienicznych i samoobsługowych; rozwijanie umiejętności współdziałania, pomysłowości, twórczości, samodzielności w wyborze zajęcia poprzez:
- wieczorne spotkania z książką, czytanie dziecku do snu;
- wspólne tworzenie własnej książeczki (współpraca dziecka i rodzica);
- stworzenie "Zbioru życzeń książki" i jego przestrzeganie;
- zabawy swobodne dziecka – budowanie z klocków, zabawy tematyczne, rysowanie, układanie puzzli, wspólne gry w planszówki, itp.
- codzienne czynności higieniczne: mycie rąk i całego ciała, czesanie się, mycie zębów, załatwiane potrzeb fizjologicznych;
- codzienne czynności porządkowe, przede wszystkim porządkowanie swojego pokoju, miejsca zabawy i nauki;
- codzienne ćwiczenia samodzielnego ubierania się;
- kulturalne spożywanie posiłków;
- dbałość o kulturę języka i używania zwrotów grzecznościowych.
Pozdrawiam, Marlena Szeląg