Treści programowe - 18-22.05.2020
Ogólny zarys treści programowych i celów kształcenia.
Tematyka tygodnia od 18.05.2020 do 22.05.2020: „Wielkie talenty, ciekawe zawody”
18.05.2020 – Temat: „Każdy z nas ma talent”
19.05.2020 – Temat: „Zawody naszych rodziców”
20.05.2020 – Temat: „Tajemnice różnych zawodów”
21.05.2020 – Temat: „Kim zostanę, gdy dorosnę?”
22.05.2020 – Temat: „Festiwal ciekawych zawodów”
Treści edukacji językowej:
Rozwijanie mowy i wymowy, umiejętności uważnego słuchania, wypowiadania się na wskazany temat; budzenie zainteresowania światem liter i pisma; rozwijanie słuchu fonematycznego; osłuchiwanie z językiem obcym poprzez:
- poznanie znaczenia słów: "talent", "zawód";
- słuchanie tematycznych utworów literackich i rozmowy na ich temat;
- oglądanie filmów edukacyjnych i rozmowy na ich temat;
- rozmowy kierowane na wskazany temat;
- czytanie globalne;
- oznaczanie spółgłosek i samogłosek w słowach;
- nazywanie liter;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich (Ó, ó, U, u);
- szukanie słów z głoską "u/ó" w nagłosie;
- wykonywanie kart pracy z literami;
- pisanie liter na różnych powierzchniach, różnymi sposobami;
- rozwiązywanie krzyżówek;
- powtarzanie angielskich słówek związanych z zawodami;
- powtarzanie hiszpańskich słówek związanych z zawodami;
- ćwiczenia oddechowe;
- ćwiczenia motoryki narządów mowy;
- samodzielne układanie wierszyków, opowiadań, piosenek;
- tworzenie rymów;
- rozwiązywanie zagadek;
- pisanie z pomocą rodziców listu do przyjaciół z przedszkola;
- słuchanie czytanych bajek.
Treści edukacji matematycznej:
Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia; rozwijanie umiejętności liczenia; utrwalanie nazw figur geometrycznych; utrwalanie pojęć: mniejszy, większy, dłuższy, krótszy poprzez:
- wykonywanie ćwiczeń z kodowania;
- przeliczanie elementów, dorysowanie brakujących elementów na kartach pracy;
- wskazywanie mniejszych i większych przedmiotów, porównywanie ich wielkości;
- wskazywanie dłuższych i krótszych przedmiotów, porównywanie ich długości;
- nazywanie figur geometrycznych – trójkąt;
- odtwarzanie ułożonych z trójkątów wzorów;
- rozwiązywanie zagadek;
- wykonywanie matematycznych kart pracy.
Treści edukacji przyrodniczej, ekologicznej:
Uwrażliwianie na piękno przyrody, budzenie odpowiedzialności za zdrowie i życie zwierząt poprzez:
- kontakt z przyrodą podczas pobytu w ogrodzie lub spaceru w parku;
- obserwacje przyrodnicze;
- nazywanie i naśladowanie zwierząt przedstawionych na ilustracji;
- poznanie zawodu weterynarza i jego znaczenia dla zdrowia i życia zwierząt.
Treści edukacji muzycznej:
Rozwijanie wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu, ekspresji twórczej, muzyczno-ruchowej poprzez:
- słuchanie piosenek tematycznych i rozmowy na ich temat – m. in.: "Piosenka o naszych talentach", „Zawody”;
- śpiewanie fragmentów piosenek;
- wykonywanie swobodnych improwizacji do piosenek;
- wystukiwanie rytmów na przedmiotach domowego użytku;
- różne zabawy muzyczno-ruchowe.
Treści edukacji plastyczno-technicznej:
Rozwijanie wyobraźni, ekspresji twórczej; doskonalenie umiejętności grafomotorycznych poprzez:
- wykonanie prac plastyczno-technicznych: „Zawód mojej mamy, zawód mojego taty”; "Ja w przyszłości" – praca plastyczna techniką kolażu;
- odtwarzanie ułożonych z trójkątów wzorów;
- układanie z trójkątów własnych kompozycji i nadawanie im tytułów;
- kolorowanie i rysowanie obrazków wskazanych na kartach pracy;
- ćwiczenia grafomotoryczne w kartach pracy.
Treści z zakresu edukacji ruchowej i zdrowotnej:
Kształtowanie sprawności ciała i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez:
- ćwiczenia gimnastyczne na różne partie ciała, wykonywanie ćwiczeń z zestawu ćwiczeń gimnastycznych pt. „Ćwiczymy swoje ciało”;
- zabawy kulinarne;
- zabawy na świeżym powietrzu i spacery po parku, ogrodzie – w miarę możliwości;
- udział w zabawach ruchowych o różnym charakterze, np. naśladowczym, równoważnym, itp.;
- zabawy muzyczno-ruchowe;
- dbałość o poprawną postawę podczas pisania, rysowania, jedzenia, itp.
Treści edukacji emocjonalno-społecznej:
Wzmacnianie więzi rodzinnych oraz więzi z przedszkolnymi przyjaciółmi, kształtowanie nawyków higienicznych i samoobsługowych; rozwijanie pomysłowości, twórczości, samodzielności w wyborze zajęcia; poznanie różnych zawodów i ich znaczenia dla społeczeństwa poprzez:
- pisanie z pomocą rodziców listu do przyjaciół z przedszkola;
- rozmowy swobodne z rodzicami na temat wspólnych talentów, pasji, zainteresowań;
- rozmowy z rodzicami na temat zawodów przez nich wykonywanych;
- słuchanie utworów literackich na temat różnych zawodów;
- nazywanie czynności i zawodów ludzi na ilustracjach, wskazywanie wytworów ich pracy;
- utrwalanie numerów alarmowych służb ratunkowych;
- nazywanie zawodów na podstawie przedmiotów;
- rozwiązywanie zagadek na temat zawodów społecznych;
- zabawy swobodne dziecka – budowanie z klocków, zabawy tematyczne, rysowanie, układanie puzzli, wspólne gry w planszówki, itp.
- codzienne czynności higieniczne: mycie rąk i całego ciała, czesanie się, mycie zębów, załatwiane potrzeb fizjologicznych;
- codzienne czynności porządkowe, przede wszystkim porządkowanie swojego pokoju, miejsca zabawy i nauki;
- codzienne ćwiczenia samodzielnego ubierania się;
- kulturalne spożywanie posiłków;
- dbałość o kulturę języka i używania zwrotów grzecznościowych.
Opracowała: Marlena Szeląg