Treści programowe - 20 - 24.04.2020
Ogólny zarys treści programowych i celów kształcenia.
Tematyka tygodnia od 20.04.2020 do 24.04.2020: „Duzi i mali obrońcy przyrody”
20.04.2020 – Temat: „Wiemy jak dbać o świat wokół nas”
21.04.2020 – Temat: „Potrafimy segregować śmieci”
22.04.2020 – Temat: „Kodeks Obrońcy Przyrody”
23.04.2020 – Temat: „Dzień Języka Hiszpańskiego”
24.04.2020 – Temat: „Mały Ekolog i eko-zabawy”
Treści edukacji językowej:
Rozwijanie mowy i wymowy, umiejętności uważnego słuchania, wypowiadania się na wskazany temat; budzenie zainteresowania światem liter; wzbogacanie słownictwa o nowe słówka języka hiszpańskiego, utrwalanie słówek już poznanych; utrwalanie wiadomości na temat Hiszpanii poprzez:
- słuchanie tematycznych utworów literackich i rozmowy na ich temat;
- oglądanie filmów edukacyjnych i rozmowy na ich temat;
- rozmowy kierowane na wskazany temat;
- ćwiczenia oddechowe;
- ćwiczenia ortofoniczne;
- czytanie globalne;
- udział w zabawach muzyczno-naśladowczych w języku hiszpańskim;
- poznawanie nowych słówek języka hiszpańskiego;
- oglądanie filmu animowanego pt. "Bolek i Lolek w Hiszpanii";
- przypomnienie wyglądu mapy i flagi Hiszpanii;
- wieczorne czytanie bajek i baśni, wybranej przez dziecko literatury.
Treści edukacji matematycznej:
Utrwalanie znajomości podstawowych figur geometrycznych; rozwijanie umiejętności klasyfikowania i układania w określonym szeregu, rytmie; rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzonych eksperymentów poprzez:
- poznawanie kształtów i nazw figur geometrycznych na podstawie filmu edukacyjnego pt. "Sowa Mądra Głowa uczy kształtów";
- wyklejanie figur geometrycznych makulaturą;
- zabawy segregacyjne z koszami i odpadami;
- zabawy z zakrętkami z butelek plastikowych – tworzenie kompozycji, kończenie rytmów, układanie wskazanych wzorów;
- prowadzenie eksperymentów.
Treści edukacji przyrodniczej, ekologicznej:
Rozwijanie umiejętności obserwacji; uwrażliwianie na piękno przyrody; kształtowanie postaw proekologicznych poprzez:
- oglądanie filmów edukacyjnych o tematyce przyrodniczej, ekologicznej;
- słuchanie utworów literackich o tematyce przyrodniczej, ekologicznej;
- stworzenie plakatu rysunkowego "Co to jest natura?";
- zagadki słuchowe – odgadywanie dźwięków natury;
- spacery w parku, ogrodzie, na łonie natury, obserwowanie przyrody, wsłuchiwanie się w jej dźwięki;
- słuchanie piosenek o tematyce ekologicznej;
- zapoznanie ze znakiem recyklingu i jego znaczeniem;
- segregowanie śmieci do odpowiednich worków/pojemników;
- wykonywanie kart pracy o tematyce ekologicznej;
- rozmowy na temat smogu, wykonanie eksperymentu "Jak powstaje smog?";
- wykonywanie eko-przedmiotów;
- stworzenie "Kodeksu Obrońcy Przyrody".
Treści edukacji muzycznej:
Rozwijanie słuchu, wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu i ekspresji muzyczno-ruchowej poprzez:
- udział w zabawach rytmiczno-ruchowych;
- udział w zabawie tanecznej do melodii utworu pt. "La cucaracha";
- zagadki słuchowe – odgadywanie dźwięków natury, dźwięków przedmiotów;
- udział w zabawach muzycznych z wykorzystaniem eko-instrumentów oraz odpadów – np. gazet, butelek;
- udział w zabawach muzyczno-naśladowczych w języku hiszpańskim;
- słuchanie piosenkiprzyrodniczej, ekologicznej.
Treści edukacji plastyczno-technicznej:
Rozwijanie wyobraźni, ekspresji twórczej; ćwiczenia mięśni dłoni oraz doskonalenie umiejętności grafomotorycznych poprzez:
- wykonanie pracy plastyczno-technicznej - „bajkowy stolik z odpadów”;
- darcie gazety na drobne kawałki w celu wyklejenia powierzchni figur geometrycznych;
- rysowanie na wskazany temat;
- wykonanie eko-instrumentów;
- układanie obrazów z nakrętek z butelek plastikowych;
- ćwiczenia grafomotoryczne w kartach pracy.
Treści z zakresu edukacji ruchowej i zdrowotnej:
Kształtowanie sprawności ciała i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez:
- wykonywanie ćwiczeń z zestawu zabaw ruchowych „Obrońcy przyrody”;
- udział w zabawach ruchowych o różnym charakterze, np. naśladowczych, skocznych itp.
- dbałość o poprawną postawę podczas pisania, rysowania, jedzenia, itp.
Treści edukacji emocjonalno-społecznej:
Kształtowanie nawyków higienicznych i samoobsługowych; rozwijanie pomysłowości, twórczości, samodzielności w wyborze zajęcia poprzez:
- zabawy swobodne dziecka – budowanie z klocków, zabawy tematyczne, rysowanie, układanie puzzli, wspólne gry w planszówki, itp.
- codzienne czynności higieniczne: mycie rąk i całego ciała, czesanie się, mycie zębów, załatwiane potrzeb fizjologicznych;
- codzienne czynności porządkowe, przede wszystkim porządkowanie swojego pokoju, miejsca zabawy i nauki;
- codzienne ćwiczenia samodzielnego ubierania się;
- kulturalne spożywanie posiłków;
- dbałość o kulturę języka i używania zwrotów grzecznościowych.
Opracowała: Marlena Szeląg