Treści programowe - 25-29.05.2020
Ogólny zarys treści programowych i celów kształcenia.
Tematyka tygodnia od 25.05.2020 do 29.05.2020: „Duże i małe rodziny w akcji"
25.05.2020 – Temat: „Co to jest rodzina?”
26.05.2020 – Temat: „Kocham Cię, mamo!”
27.05.2020 – Temat: „Dom – czy to tylko budynek?”
28.05.2020 – Temat: „Rodzina jest najważniejsza!”
29.05.2020 – Temat: „Zwierzęta w moim domu”
Treści edukacji językowej:
Rozwijanie mowy i wymowy, umiejętności uważnego słuchania, wypowiadania się na wskazany temat; budzenie zainteresowania światem liter i pisma; rozwijanie słuchu fonematycznego; osłuchiwanie z językiem obcym poprzez:
- poznanie znaczenia słów: "dom", "miłość", "rodzina";
- słuchanie tematycznych utworów literackich i rozmowy na ich temat;
- oglądanie filmów edukacyjnych i rozmowy na ich temat;
- rozmowy kierowane na wskazany temat;
- czytanie globalne;
- oznaczanie spółgłosek i samogłosek w słowach;
- nazywanie liter;
- układanie wyrazu "dom" z liter;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich (Ż, ż, Ś, ś);
- szukanie słów z głoską "Ż/rz" w nagłosie;
- szukanie obrazków rozpoczynających się tą samą głoską;
- wykonywanie kart pracy z literami;
- pisanie liter na różnych powierzchniach, różnymi sposobami;
- ćwiczenia syntezy i analizy głoskowej prostych słów;
- powtarzanie angielskich słówek związanych z członkami rodziny, domem;
- powtarzanie hiszpańskich słówek związanych z członkami rodziny, zwierzętami domowymi;
- powtarzanie słów "Kocham Cię" w różnych językach;
- ćwiczenia ortofoniczne;
- zabawy językowe w "niedokończone zdania";
- naukę prostych rymowanek, refrenów piosenek;
- rozwiązywanie zagadek;
- tworzenie pytań skierowanych do rodziców;
- rysowanie domku według słów w wierszu.
Treści edukacji matematycznej:
Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia; rozwijanie umiejętności liczenia; utrwalanie nazw figur geometrycznych poprzez:
- wykonanie eksperymentu„Rozkwitające kwiatki dla mamy”;
- układanie domów z określonej liczby klocków;
- przeliczanie elementów, dorysowanie brakujących elementów na kartach pracy;
- odszukiwanie i przeliczanie różnic na obrazkach;
- nazywanie figur geometrycznych na rysunkach, katach pracy;
- wykonywanie matematycznych kart pracy.
Treści edukacji przyrodniczej, ekologicznej:
Budzenie odpowiedzialności za zdrowie i życie zwierząt; pogłębiane wiedzy na temat wybranych zwierząt domowych poprzez:
- obserwacje przyrodnicze;
- poznanie zasad bezpiecznego kontaktu z psem;
- utrwalanie zasad opieki nad zwierzętami w domu;
- malowanie farbami zwierzęcia, które posiada dziecko w swoim domu lub tego, które chciałoby mieć „Portret mojego zwierzaka”;
- rozmowy na temat zwierząt domowych, oglądanie książek, atlasów i leksykonów zwierząt domowych, słuchanie ciekawostek na ich temat;
- słuchanie opowiadania o zwierzęcym pupilu pt. „Reksik”;
- słuchanie opowiadania o ślimaku pt. „Gość w przedszkolu”;
- słuchania opowiadania o żyrafie pt. „Rodzina żyrafy Oli”.
Treści edukacji muzycznej:
Rozwijanie wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu, ekspresji twórczej, muzyczno-ruchowej poprzez:
- słuchanie piosenek tematycznych i rozmowy na ich temat: „Moja wesoła rodzinka”,„Mamo, dziękuję Ci”, „Rodzinna wycieczka”;
- śpiewanie fragmentów piosenek;
- wykonywanie swobodnych improwizacji do piosenek;
- naukę kroków prostych choreografii;
- wystukiwanie rytmów piosenek;
- układanie i śpiewanie własnych życzeń dla mamy;
- zabawy muzyczno-ruchowe.
Treści edukacji plastyczno-technicznej:
Rozwijanie wyobraźni, ekspresji twórczej; doskonalenie umiejętności motorycznych poprzez:
- wykonanie prac plastyczno-technicznych: „Kwiatek dla mamy”, "Ślimak", „Portret mojego zwierzaka”;
- rysowanie swojej rodziny;
- rysowanie portretu mamy i tego co mama lubi;
- kolorowanie i rysowanie obrazków wskazanych na kartach pracy;
- kolorowanie według wzoru lub kodu;
- rysowanie domku według słów w wierszu;
- układanie domów z określonej liczby klocków;
- ćwiczenia grafomotoryczne w kartach pracy.
Treści z zakresu edukacji ruchowej i zdrowotnej:
Kształtowanie sprawności ciała i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez:
- wykonywanie zabaw z zestawu zabaw ruchowych według metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne;
- zabawy kulinarne "Domowy budyń dla mamy";
- wykonanie porannej gimnastyki na zdrowy kręgosłup „Trening z mamą – joga”;
- wykonywanie ćwiczeń ruchowych - „Koło ćwiczeń”;
- zabawy na świeżym powietrzu i spacery po parku, ogrodzie – w miarę możliwości;
- udział w zabawach ruchowych o różnym charakterze, np. naśladowczym, bieżnym, itp.;
- zabawy muzyczno-ruchowe;
- dbałość o poprawną postawę podczas pisania, rysowania, jedzenia, itp.
Treści edukacji emocjonalno-społecznej:
Wzmacnianie więzi rodzinnych, kształtowanie nawyków higienicznych i samoobsługowych; rozwijanie pomysłowości, twórczości, samodzielności w wyborze zajęcia; poznanie nazewnictwa związanego z członkami rodziny poprzez:
- oglądanie rodzinnych albumów, podawanie imion osób widniejących na zdjęciach;
- słuchanie utworów literackich opowiadających o rodzinie;
- rozmowy swobodne z rodzicami na temat ich pasji, zainteresowań, sposobów spędzania czasu wolnego itp.;
- nazywanie członków rodziny i pokrewieństwa;
- tworzenie drzewa genealogicznego rodziny;
- nazywanie emocji, uczuć związanych z rodziną;
- rysowanie swojej rodziny;
- oglądanie kalendarza i odczytywanie świąt związanych z rodziną;
- wspólne ćwiczenia gimnastyczne, ruchowe z mamą, tatą;
- zabawy swobodne dziecka – budowanie z klocków, zabawy tematyczne, rysowanie, układanie puzzli, wspólne gry w planszówki, itp.
- codzienne czynności higieniczne: mycie rąk i całego ciała, czesanie się, mycie zębów, załatwiane potrzeb fizjologicznych;
- codzienne czynności porządkowe, przede wszystkim porządkowanie swojego pokoju, miejsca zabawy i nauki;
- codzienne ćwiczenia samodzielnego ubierania się;
- kulturalne spożywanie posiłków;
- dbałość o kulturę języka i używania zwrotów grzecznościowych.
Opracowała: Marlena Szeląg