Treści programowe - 27 - 30.04.2020
Ogólny zarys treści programowych i celów kształcenia.
Tematyka tygodnia od 27.04.2020 do 30.04.2020: „Ziemia-nasza planeta”
27.04.2020 – Temat: „G jak globus”
28.04.2020 – Temat: „Jak wyglądało życie przed i w czasach dinozaurów?”
29.04.2020 – Temat: „Wyjątkowe miejsca na Ziemi”
30.04.2020 – Temat: „Rośliny i zwierzęta naszej planety”
Treści edukacji językowej:
Rozwijanie mowy i wymowy, umiejętności uważnego słuchania, wypowiadania się na wskazany temat; budzenie zainteresowania światem liter i pisma; wzbogacanie słownictwa o nowe słówka języka hiszpańskiego; rozwijanie słuchu fonematycznego poprzez:
- słuchanie tematycznych utworów literackich i rozmowy na ich temat;
- oglądanie filmów edukacyjnych i rozmowy na ich temat;
- rozmowy kierowane na wskazany temat;
- czytanie globalne;
- oznaczanie spółgłosek i samogłosek w słowach;
- nazywanie liter;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich (G, g, Ł, ł);
- szukanie słów z głoskami "g", "ł" w nagłosie;
- wykonywanie kart pracy z literami;
- pisanie liter na różnych powierzchniach, różnymi sposobami;
- powtarzanie hiszpańskich słówek oznaczających zwierzęta;
- słuchanie piosenki hiszpańskiej pt. "Planeta Tierra";
- ćwiczenia logopedyczne, np. "Kameleon", "Łowimy rybki", "Łosoś".
Treści edukacji matematycznej:
Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wyciągania wniosków z przedstawionej sytuacji; rozwijanie umiejętności liczenia oraz klasyfikacji; kształtowanie orientacji przestrzennej poprzez:
- eksperymentowanie;
- rozwiązywanie zagadek;
- zabawy tropiące;
- przeliczanie elementów (np. zwierząt na ilustracjach, kubków ze słoną i ze słodką wodą), dorysowanie brakujących elementów;
- układanie elementów w zbiory, grupy np. kubków ze słodką wodą i z wodą słoną;
- naklejanie zwierząt na ilustracji zgodnie z instrukcją wykorzystującą orientację przestrzenną;
- wykonywanie matematycznych kart pracy.
Treści edukacji przyrodniczej, ekologicznej:
Poszerzanie wiedzy przyrodniczej; zapoznanie z mapą świata i globusem; uwrażliwianie na piękno przyrody poprzez:
- oglądanie filmów edukacyjnych o tematyce przyrodniczej;
- słuchanie utworów literackich o zwierzętach, różnych miejscach przyrodniczych na Ziemi;
- odszukiwanie na mapie świata i globusie poszczególnych kontynentów, państw, oceanów;
- poznanie znaczenia wody słodkiej dla życia na Ziemi;
- poznanie nazw różnych zbiorników wodnych (jezioro, staw, rzeka, morze, ocean);
- oglądanie ilustracji i czytanie ciekawostek o wybranych państwach, kontynentach z przewodników turystycznych, atlasów, książek przyrodniczych;
- rozmowy o wulkanach i niebezpieczeństwach jakie ze sobą niosą, wykonanie eksperymentu;
- oglądanie filmu edukacyjnego o powstawaniu życia na naszej planecie;
- poznanie nazw i wyglądu wybranych dinozaurów;
- poznanie nazw i wyglądu wybranych roślin i zwierząt żyjących na naszej planecie;
- zagadki na temat różnych środowisk przyrodniczych;
- słuchanie piosenek o tematyce przyrodniczej – o zwierzętach, dinozaurach, kontynentach;
- słuchanie opowiadania "Tajemnica małego nasionka", wysiew nasion w ogrodzie, sadzenie cebulek roślin;
- wykonywanie kart pracy o tematyce przyrodniczej.
Treści edukacji muzycznej:
Rozwijanie wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu i ekspresji muzyczno-ruchowej poprzez:
- słuchanie piosenek o tematyce przyrodniczej – o zwierzętach współczesnych, dinozaurach, kontynentach;
- udział w zabawach rytmiczno-ruchowych;
- wyklaskiwanie rytmu piosenki;
- śpiewanie fragmentów piosenek;
- wygrywanie na bębenku i/lub grzechotkach afrykańskich rytmów;
- improwizacje taneczne do wybranych tematycznych piosenek.
Treści edukacji plastyczno-technicznej:
Rozwijanie wyobraźni, ekspresji twórczej; doskonalenie umiejętności grafomotorycznych poprzez:
- wykonanie prac plastyczno-technicznych: "Ziemia", "Mucha", "Bransoletka z chrupek śniadaniowych", "Tabliczka z hieroglifami", "Kaktus"; "Jestem paleontologiem".
- kolorowanie obrazków;
- ćwiczenia grafomotoryczne w kartach pracy.
Treści z zakresu edukacji ruchowej i zdrowotnej:
Kształtowanie sprawności ciała i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez:
- wykonywanie ćwiczeń z zestawu zabaw ruchowych „W świecie zwierząt i roślin”;
- przelewanie wody z dzbanka do szklanek (ćw. wg M. Montessori);
- wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych"Idziemy na wycieczkę do zoo";
- udział w zabawach ruchowych o różnym charakterze, np. naśladowczych, orientacyjno-porządkowych, muzyczno-ruchowych, itp.;
- dbałość o poprawną postawę podczas pisania, rysowania, jedzenia, itp.
Treści edukacji emocjonalno-społecznej:
Kształtowanie nawyków higienicznych i samoobsługowych; rozwijanie pomysłowości, twórczości, samodzielności w wyborze zajęcia poprzez:
- zabawy swobodne dziecka – budowanie z klocków, zabawy tematyczne, rysowanie, układanie puzzli, wspólne gry w planszówki, itp.
- codzienne czynności higieniczne: mycie rąk i całego ciała, czesanie się, mycie zębów, załatwiane potrzeb fizjologicznych;
- codzienne czynności porządkowe, przede wszystkim porządkowanie swojego pokoju, miejsca zabawy i nauki;
- codzienne ćwiczenia samodzielnego ubierania się;
- kulturalne spożywanie posiłków;
- dbałość o kulturę języka i używania zwrotów grzecznościowych.
Opracowała: Marlena Szeląg