Treści programowe - 30.03. - 03.04.2020
Ogólny zarys treści programowych i celów kształcenia.
Tematyka tygodnia od 30.03-03.04.2020: „Oto ja!”
30.03.2020 – Temat: „Moje emocje”
31.03.2020 – Temat: „Moje ciało”
01.04.2020 – Temat: „Moje zmysły”
02.04.2020 – Temat: „Moje zęby”
03.04.2020 – Temat: „Co mam w środku?”
Treści edukacji językowej:
Rozwijanie mowy i wymowy, umiejętności uważnego słuchania, wypowiadania się na wskazany temat; poszerzanie słownictwa dziecka; osłuchanie ze słownictwem obcojęzycznym; budzenie zainteresowania światem liter poprzez:
- słuchanie tematycznych utworów literackich i rozmowy na ich temat;
- słuchanie tematycznych filmików edukacyjnych i rozmowy na ich temat;
- poznanie nazw części ciała, nazw głównych organów człowieka (serce, płuca, mózg), nazw narządów zmysłów;
- utrwalenie nazewnictwa niektórych części ciała w języku angielskim i hiszpańskim poprzez zabawy muzyczno-ruchowe, piosenki, zabawy naśladowcze;
- zabawy oddechowe i ćwiczące mięśnie twarzy;
- kończenie rozpoczętych zdań;
- próby samodzielnego odczytywania napisów;
- czytanie globalne;
- oznaczanie spółgłosek na niebiesko, samogłosek na czerwono;
- nazywanie liter;
- zabawy z rymowankami, zabawy paluszkowe.
Treści edukacji matematycznej:
Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia; rozwijanie umiejętności liczenia; ćwiczenie pamięci; doskonalenie umiejętności rozróżniania strony lewej i prawej oraz części ciała poprzez:
- grę w memory;
- rozwiązywanie zagadek;
- zapisywanie emocji poprzez symbole obrazkowe;
- ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie co najmniej 1-7 w oparciu o sylwety dłoni;
- zabawy muzyczno-ruchowe i piosenki na temat części ciała i rozróżniania lewej i prawej ręki, nogi;
- wskazywanie strony, po której mamy serce;
- wskazywanie i nazywanie części ciała.
Treści edukacji przyrodniczej:
Poszerzanie wiedzy o człowieku poprzez:
- słuchanie ciekawostek na temat zmysłów, organów wewnętrznych, skóry, różnych części ciała;
- przeglądanie leksykonów, atlasów, książek edukacyjnych na temat zmysłów, organów wewnętrznych, skóry, różnych części ciała człowieka.
Treści edukacji muzycznej:
Rozwijanie wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu i ekspresji muzyczno-ruchowej poprzez:
- udział w zabawach rytmiczno-ruchowych;
- słuchanie i śpiewanie piosenek tematycznych;
- określanie nastroju melodii.
Treści edukacji plastyczno-technicznej:
Rozwijanie wyobraźni, ekspresji twórczej, motoryki małej oraz ćwiczenia mięśni dłoni poprzez:
- wykonanie pracy plastyczno-technicznej - „Pudełeczko dla wróżki Zębuszki”;
- wykonanie gniotka, ćwiczenia mięśni dłoni;
- rysowanie na wskazany temat – rysowanie kart memory, rysowanie schematycznych rysunków buziek przedstawiających emocje;
- wycinanie – kół do buziek z emocjami; odrysowywanie dłoni, stóp, wycinanie ich.
Treści z zakresu edukacji ruchowej i zdrowotnej:
Kształtowanie sprawności ciała i koordynacji ruchowej oraz kształtowanie zdrowych nawyków poprzez:
- wykonywanie ćwiczeń z zestawu zabaw ruchowych „Wyginam śmiało ciało”;
- udział w zabawach muzyczno-ruchowych;
- udział w zabawach ruchowych o różnym charakterze, np. orientacyjno-prządkowym, skocznym, rzutnym itp.;
- dbałość o poprawną postawę podczas pisania, rysowania, jedzenia, itp.;
- przygotowanie zdrowych kanapek;
- zabawy kształcące narządy zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak, dotyk;
- zabawy z elementami gimnastyki mózgu.
Treści edukacji emocjonalno-społecznej:
Kształtowanie nawyków higienicznych i samoobsługowych; rozwijanie umiejętności współdziałania, pomysłowości, twórczości, samodzielności w wyborze zajęcia; rozwijanie umiejętności nazywania i wyrażania emocjioraz radzenia sobie z trudnymi emocjami poprzez:
- rozmowy o emocjach;
- nazywanie emocji, wyrażanie ich mimiką, gestem, ruchem, za pomocą schematycznego rysunku;
- określanie nastroju melodii – smutna, wesoła;
- określanie barw smutnych i wesołych;
- podanie sposobów na rozładowanie napięcia i złości – zabawy ruchowe, rozmowy, ćwiczenia relaksacyjne;
- pokaz mycia zębów, rozmowy na temat konieczności dbania o zęby;
- codzienne czynności higieniczne: mycie rąk i całego ciała, czesanie się, mycie zębów, załatwiane potrzeb fizjologicznych;
- zabawy swobodne dziecka – budowanie z klocków, zabawy tematyczne, rysowanie, układanie puzzli, wspólne gry w planszówki, itp.
- codzienne czynności porządkowe, przede wszystkim porządkowanie swojego pokoju, miejsca zabawy i nauki;
- codzienne ćwiczenia samodzielnego ubierania się;
- kulturalne spożywanie posiłków;
- dbałość o kulturę języka i używania zwrotów grzecznościowych.
Pozdrawiam, Marlena Szeląg