Treści programowe od 04.05. do 08.05.
Temat tygodnia : Moja ojczyzna
Tematy:
- Jak Polska długa i szeroka.
- Warszawa - stolica Polski .
- W wielkim mieście.
- Poznajemy sąsiadów Polski.
- Jestem Europejczykiem .
Treści programowe:
Polska i Polacy
Poczucie przynależności narodowej
- podawanie nazwy swojej ojczyzny i jej stolicy
- poznawanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego
- stosowanie zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku
- wskazywanie Polski na mapie Europy; nazywanie państw – sąsiadów Polski.
Polska w Europie
Unia Europejska
- wskazywanie położenia Polski na mapie Europy
- wskazywanie na mapie i podawanie nazw państw sąsiadujących z Polską
- wyjaśnia znaczenie zwrotów: jesteśmy Polakami, jesteśmy Europejczykami
- poznawanie nazw wybranych państw należących do UE.
Koledzy, grupa przedszkolna
Komunikowanie się w grupie
- uważne słuchanie, pytanie o niezrozumiałe fakty i formułowanie własnych wypowiedzi o ważnych sprawach
- zwracanie uwagi na fakt, że mowa nie tylko łączy, ale i dzieli (języki innych narodów/kultur).
Mali artyści
Przejawy ekspresji
- uczestniczenie w zabawach opartych na wybranych technikach i metodach aktywizujących, np.: wizualizacja, personifikacja, analogia, drama
- uczestniczenie w prezentacji wytworów różnych form własnej ekspresji na forum grupy.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
- odróżnianie druku od pisma
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Liczenie
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą.
Dodawanie i odejmowanie
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
- rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacji
- odczytywanie zapisów matematycznych (zakodowane czynności matematyczne) i ich rozwiązywanie.
Pojęcie stałości liczby, równoliczność
- rozróżnianie zbiorów równolicznych i zbiorów nierównolicznych (rozumienie liczby w aspekcie kardynalnym).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- poznawanie i stosowanie różnych technik plastycznych, np.: batiku, kolażu, frotażu, mokrego w mokrym, origami itp.
- dostrzeganie własnych możliwości i uzdolnień; odczuwanie satysfakcji z własnej pracy
- próby planowania swoich czynności podczas działań plastycznych
- dbanie o estetykę prac plastycznych i otoczenia, w którym powstają.