Treści programowe od 11.05. do 15.05.
Temat tygodnia : Łąka w maju
Tematy :
- Wycieczka na łąkę.
- Kwiaty na łące.
- Mieszkańcy łąki.
- Zabawy na łące.
- Kolory wiosny.
Treści programowe:
Przyroda
Obserwacja przyrody
- zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
Przyroda wiosną
- poznawanie łąki wiosną wszystkimi zmysłami; oglądanie, wąchanie, słuchanie odgłosów z zamkniętymi oczami
- poznawanie sposobów wykorzystania łąki przez rolników
- poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin
- wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt
- wyjaśnianie zjawiska tęczy.
Przyroda latem
- poznawanie wybranych roślin zielnych (np.: rumianek, pokrzywa, koniczyna, mniszek lekarski itp.) i ich znaczenia dla ludzi (ziołolecznictwo, kosmetyki)
- wyjaśnianie znaczenia pszczół i mrówek dla człowieka i przyrody.
W świecie techniki
Działalność badawcza
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków
- poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.
Działalność konstrukcyjno-techniczna
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, np. składanie przedmiotów z części, budowanie różnych konstrukcji przestrzennych z klocków.
Aktywność językowa
Słownictwo
- stosowanie pojęć ogólnych (np.: ubrania, owoce, zwierzęta ).
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
- poprawne stosowanie liczby mnogiej rzeczowników
- stosowanie przyimków, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
Poprawność składniowa wypowiedzi
- stosowanie w wypowiedzi wielu zdań na dany temat.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
- odróżnianie druku od pisma
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- wyróżnianie kierunków na kartce papieru, posługiwanie się określeniami: góra, dół, prawa strona, lewa strona, prawy górny róg, lewy dolny róg…
- wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych.
Liczenie
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą.
Dodawanie i odejmowanie
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacji
- odczytywanie zapisów matematycznych (zakodowane czynności matematyczne) i ich rozwiazywanie.
Pojęcie stałości liczby, równoliczność
- rozróżnianie zbiorów równolicznych i zbiorów nierównolicznych (rozumienie liczby w aspekcie kardynalnym).
Intuicja geometryczna
- dostrzeganie symetrii w otoczeniu (np. w budowie ciała człowieka, zwierząt – motyle, ptaki, przedmiotów – parasol itp.).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- tworzenie prac inspirowanych muzyką, literaturą, przyrodą.
Mali artyści
Przejawy ekspresji
- wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słownej, ruchowej, muzycznej, plastycznej.