Treści programowe od 14.04. do 17.04.2020
Temat tygodnia : wiosna na wsi
Tematy:
- Gramy w zielone
- Mieszkańcy wiejskiego podwórka
- Zwierzęta z wiejskiego podwórka i ich dzieci
- Człowiek i zwierzęta
Treści programowe:
Przyroda
Przyroda wiosną
- poznawanie, w sposób bezpośredni (wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego) lub pośredni (film, książka), zwierząt hodowanych na wsi – zarówno osobników dorosłych, jak i ich potomstwa; nazywanie ich miejsc zamieszkania; naśladowanie ruchów i głosów
- wyjaśnienie roli zwierząt hodowanych na wsi – określanie korzyści, jakie ma człowiek z ich hodowli (np. gęś – pierze, baran – wełna itp.)
- wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
Procesy poznawcze
Myślenie (logiczne)
- tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń (np. ryba – woda – statek…)
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt.
Aktywność językowa
Słownictwo
- stosowanie pojęć ogólnych (np.: ubrania, owoce, zwierzęta )
- wymyślanie zdrobnień i zgrubień (np. kot – kotek – kocisko).
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
- poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…).
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań)
- układanie rymów do podanych słów
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich
- układanie wyrazów z sylab
- czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
- odróżnianie druku od pisma
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Liczenie
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
- odczytywanie zapisów matematycznych (zakodowane czynności matematyczne) i ich rozwiązywanie.
Dodawanie i odejmowanie
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
Pojęcie stałości liczby, równoliczność
- rozróżnianie zbiorów równolicznych i zbiorów nierównolicznych (rozumienie liczby w aspekcie kardynalnym).
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie (indywidualne i w grupie) poznanych piosenek.