Treści programowe od 20.04. do 24.04.2020
Temat tygodnia : Dbamy o przyrodę
Tematy :
- Potęga wody
- Jestem przyjacielem przyrody
- Żabki, żaby, Żabusie
- Mali ekolodzy
Treści programowe
Przyroda
Przyroda wiosną
- poznawanie etapów rozwojowych, np. żaby, motyla.
Podstawy ekologii
- szanowanie wody, niemarnowanie jej
- poznawanie sposobów ochrony środowiska
- poznawanie idei obchodów Światowego Dnia Ziemi (zainicjowanego przez Uniwersytet Stanforda w Kalifornii)
- poznawanie przejawów działalności ekologicznej:
- segregowanie odpadów
- oczyszczanie ścieków
- zakładanie filtrów na kominy
- ochrona roślin i zwierząt
- oszczędne korzystanie z surowców i materiałów (oszczędzanie wody i energii)
- tworzenie parków narodowych i rezerwatów przyrody
- sadzenie drzew i krzewów
- dokarmianie zwierząt
- poznawanie norm ekologicznych – nakazu:
- segregowania odpadów
- oszczędnego gospodarowania materiałami
- oszczędnego korzystania z wody.
Procesy poznawcze
Myślenie przyczynowo-skutkowe
- układanie historyjki obrazkowej (6 obrazków) według kolejności zdarzeń.
Pamięć
- powtarzanie z pamięci wierszy, piosenek
- zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
- odróżnianie druku od pisma
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- określanie położenia przedmiotów względem innych przedmiotów
- wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych.
Liczenie
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
- odczytywanie zapisów matematycznych (zakodowane czynności matematyczne) i ich rozwiązywanie.
Dodawanie i odejmowanie
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacji.
Pojęcie stałości liczby, równoliczność
- rozróżnianie zbiorów równolicznych i zbiorów nierównolicznych (rozumienie liczby w aspekcie kardynalnym).
Klasyfikowanie
- tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np.: przeznaczenia, smaku.
W świecie techniki
Działalność badawcza
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków.
Działalność plastyczna
Barwy wokół nas
- uczestniczenie w zabawach z barwną plamą, kreską, wzorem, np. projektowanie wzorów tkanin obrusowych, zasłonowych, ubraniowych; projektowanie wzorów na wazony, kubeczki itp.
Zainteresowania plastyczne
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
W świecie sztuki – muzyka
Twórcze działania muzyczne
- wyrażanie stanów emocjonalnych, pojęć i zjawisk pozamuzycznych różnymi środkami aktywności instrumentalnej, wokalnej i ruchowej.