Treści programowe od 27.04. do 30.04.
Temat tygodnia "Moja miejscowość, mój region"
Tematy:
- Miejscowość, w której mieszkam.
- Miasta, miasteczka.
- Z wizytą w skansenie
- Zawody w mojej miejscowości.
- Listy, pocztówki, adresy.
Treści programowe:
Miejscowość, region
Miejsce zamieszkania
- nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych obiektów i miejsc
- poznawanie legend związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem
- poznawanie zapisu nazwy swojej miejscowości
- poznawanie herbu swojej miejscowości (lub projektowanie herbu)
- kultywowanie tradycji związanych ze swoim regionem.
Praca dorosłych
- poznawanie ważniejszych punktów usługowych znajdujących się w pobliżu, określanie pełnionych przez nie funkcji
- poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania domów dawniej i obecnie oraz wykorzystywanych materiałów budowlanych
- zwracanie uwagi na architekturę wnętrz oraz architekturę zieleni zwiedzanych obiektów w swojej miejscowości
- poznawanie zawodów związanych z wybraną dziedziną życia społecznego, np.: budownictwem, szkolnictwem, służbą zdrowia.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
- odróżnianie druku od pisma
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Liczenie
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą.
Ważenie
- porównywanie masy przedmiotów na oko
- poznawanie różnych rodzajów wag, wyjaśnianie ich roli w określaniu masy przedmiotów
- poznawanie zasady działania wagi szalkowej.