Treści programowe od 30.03. do 03.04.
Zagadnienie tygodniowe "Wiosenne powroty"
Tematy dnia
1. Jajko i jego tajemnice
2. Poznajemy budowę ptaka
3. Ptasie gniazdo
4. Ptasie koncerty
5. Ptasie pióra
Obserwacja przyrody
• zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
Przyroda wiosną
• poznawanie życia ptaków wiosną – budowanie gniazd, składanie jaj, wyleganie się młodych, dbanie o nie. Podstawy ekologii • wyjaśnianie określeń: rośliny chronione, zwierzęta chronione; poznawanie przedstawicieli ginących gatunków.
Procesy poznawcze Myślenie (logiczne)
• analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie. Uwaga
• skupianie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań
• dłuższe skupianie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych. Aktywność językowa Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
• uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów. Wypowiedzi ustne
• opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich. Poprawność składniowa wypowiedzi • wypowiadanie się zdaniami złożonymi. Początkowa nauka czytania i pisania Słuch fonematyczny
• wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie. Przygotowanie do czytania
• czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
• rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
• czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej) • czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej. Przygotowanie do pisania
• rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej • odróżnianie druku od pisma
• wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
• wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
• budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki Liczenie
• posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
• kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą. Dodawanie i odejmowanie
• dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
• rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacji. Pojęcie stałości liczby, równoliczność
• rozróżnianie zbiorów nierównolicznych i zbiorów nierównolicznych (rozumienie liczby w aspekcie kardynalnym).
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
• uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.