Zadania na dziś
Temat tygodnia: W świecie muzyki
Dzień 1. W filharmonii
Cele na dziś:
- rozwijanie umiejętności czytania,
- rozwijanie sprawności manualnych.
Dziecko:
- czyta wyrazy, proste teksty,
- maluje na tekturowym pudle nastrój wysłuchanego utworu F. Chopina.
Co będzie potrzebne? wybranego utworu F. Chopina, obrazki (Wyprawka plastyczna), tekturowe pudło, farby plakatowe, pędzle, litery, kartki z powiększonymi wzorami cyfr, książka, s. 74, 75, karty pracy, cz. 4, s. 24, 25, 26.
Prócz tego zachęcam dzieci o zjedzenie dziś lub jutro jogurtu/serka w okrągłym kubeczku i zachowanie tego kubeczka – przyda się jutro do zabaw ruchowych
- Karta pracy, cz. 4, s. 24.
Wykonajcie z dziećmi następujące czynności: Liczenie kratek. Naklejanie w okienkach odpowiednich liter odszukanych wśród naklejek. Odczytanie nazw instrumentów. Rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Nazywanie instrumentów przedstawionych na rysunkach.
- W filharmonii – ćwiczenia w czytaniu.
- Karta pracy, cz. 4, s. 25.
Czytanie nazw instrumentów i wskazywanie ich na obrazkach.
- Przeczytajcie dzieciom tekst utworu Czarodziejski koncert (sł. i muz. K. Gowik).
I. Instrumenty już czekają, zaraz będą razem grały,
wyczarują piękne nutki i zabiorą wszystkie smutki.
Pan dyrygent już gotowy, chce, by wszystkie go słuchały,
a nastroje są gorące, zaraz będzie piękny koncert.
Ref.: Patrzą instrumenty na dyrygenta swego,
bez batuty w jego ręce wszystko będzie do niczego…
II. Smyczki głaszczą struny skrzypiec, ocierają się jak kotki,
wiolonczela i altówki dają dźwięk jak lizak słodki.
Z boku harfa i gitara ze strunami do szarpania.
Wszyscy chcą tu być najlepsi, wszyscy chcą mieć szóstkę z grania!
Ref.: Patrzą instrumenty…
III. Z tyłu siedzą srebrne flety; gdy w nie dmuchać, pięknie grają.
Za fletami złote trąbki trąbią, ile siły mają.
Saksofony i klarnety tak dmuchają, że o rety!
Razem z nimi buczy tuba, bardzo duża, bardzo gruba.
Ref.: Patrzą instrumenty…
IV. A pośrodku wielki, czarny – to fortepian z klawiszami,
kiedy palce w nie uderzą, płyną dźwięki ponad nami.
Całkiem z tyłu wielkie bębny dudnią tak, że drży powietrze.
Jaki wielki, cudny koncert, grajcie jeszcze, grajcie jeszcze!
Ref.: Do niczego!!! (okrzyk)
- Porozmawiajcie na temat piosenki.
- Jakie instrumenty brały udział w koncercie?
- Kto dyrygował?
- Co powinien mieć dyrygent w ręce?
- Gdzie odbywa się na ogół taki koncert?
- Wykonajcie z dziećmi Ćwiczenia w książce, s. 74, 75.
Słuchanie informacji na temat filharmonii. Nazywanie instrumentów przedstawionych na zdjęciach. Nazywanie muzyków grających na tych instrumentach. Czytanie tekstu.
- Malowanie farbami plakatowymi na dużych tekturach nastroju wybranego utworu F. Chopina.
- Rozmowa na temat F. Chopina.
- Kim był Fryderyk Chopin?
- Co komponował? (Walce, nokturny, mazurki, etiudy, sonaty, polonezy, ronda, koncerty…).
Możecie przeczytać dzieciom następujące informacje:
Fryderyk Chopin był polskim kompozytorem i pianistą. Urodził się ponad 200 lat temu w Polsce (Żelazowa Wola), a zmarł około 170 lat temu we Francji, w Paryżu. Już w wieku 7 lat wydał swój pierwszy utwór i zaczął koncertować w domach bogatych ludzi.
Często w jego utworach pojawiają się elementy muzyki ludowej.
Jako pianista był samoukiem.
Ukończył studia w wieku 19 lat. Był muzycznym geniuszem.
Gdy miał 20 lat, wyjechał do Francji. Do Polski już nie powrócił. Często koncertował, uczył gry na pianinie i pisał nowe utwory.
- Posłuchajcie wybranego utworu F. Chopina, np. Nokturnu Des-dur, op. 27, nr 2.
- Wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego utworu.
- O czym może opowiadać ten utwór?
- Co czuliście, słuchając go?
- Czy był on wesoły, czy smutny?
- Jakich barw użylibyście, chcąc przedstawić jego nastrój?
- Jak można go przedstawić ruchowo?
- Wykonanie pracy: Przy nagraniu utworu dzieci starają się malować barwami, które odzwierciedlają odczuwany nastrój utworu.
- Wykonajcie Kartę pracy, cz. 4, s. 26.
Naklejanie liter odszukanych wśród naklejek na luki w wyrazach – nazwach obrazków. Odczytanie całych nazw.
Głośne liczenie obrazków kwiatów. Klaskanie na każde raz.
To wszystko na dziś, miłej pracy!